Землевласники Дубенського району спрямували до бюджету 15,5 млн грн земельної плати
Протягом двох місцяців 2024 року, землевласники та користувачі земельних ресурсів Дубенщини сплатили до бюджетів територіальних громад 15,5 млн гривень, ця сума перевищила надходження січня-лютого 2023 року майже на 4,2 млн гривень або ж на 36,7 відсотків.
Більша частина цього платежу – внесок юридичних осіб. Адже вони перерахували 12,7 млн гривень плати за землю, що на 3,5 млн гривень більше, ніж за аналогічний період минулого року.
Фізособи поповнили скарбниці місцевих громад, сплативши 2,8 млн гривень плати за землю (плюс 631 тис гривень до січня-лютого минулого року).
Податківці нагадують, земельний податок сплачується власниками земельних ділянок та земельних паїв (часток), а орендна плата – землекористувачами - орендарями за земельні ділянки державної і комунальної власності, які використовуються ними на підставі договорів оренди.
Земельний податок, який сплачують громадяни за місцем розташування земельної ділянки, зараховується до бюджету громади. Тому кожен громадянин, незалежно від суми сплаченого податку, робить посильний внесок у територіальний розвиток.
Звертаємо увагу, що платники податків мають можливість самостійно провести звірку щодо розрахунків з бюджетом через Електронний кабінет. Щоб стати користувачем електронних сервісів ДПС треба отримати електронний цифровий підпис, зареєструватися на вебпорталі ДПС і в будь-який зручний час переглядати інформацію щодо нарахування та сплати податків з персонального комп’ютера чи гаджета.
Інформацію щодо нарахованих податкових зобов’язань також можна отримати у Центрах обслуговування платників.
Оподаткування доходу, отриманого від продажу житлового будинку, якщо на протязі звітного року відбувся продаж гаража
Головне управління ДПС у Рівненській області інформує, що оподаткування операцій з продажу об’єктів нерухомого майна регламентується ст. 172 розд. IV Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755 - VІ із змінами та доповненнями (далі – ПКУ).
Згідно з п. 172.1 ст. 172 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну) не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи об’єкт незавершеного будівництва таких об’єктів, земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної ст. 121 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III із змінами та доповненнями залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки, не оподатковується.
Умова щодо перебування такого майна у власності платника податку понад три роки не розповсюджується на майно, отримане таким платником у спадщину.
Дохід від відчуження господарсько-побутових споруд, що розташовані на одній ділянці з житловим або садовим (дачним) будинком та продаються разом з ним, для цілей оподаткування окремо не визначається.
Відповідно до п. 172.2 ст. 172 ПКУ дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об’єктів нерухомості, зазначених у п. 172.1 ст. 172 ПКУ (крі м операцій з відчуження житлової нерухомості банками в порядку звернення стягнення за договорами іпотеки, що забезпечують кредит, наданий в іноземній валюті), або від продажу об’єкта нерухомості, не зазначеного в п. 172.1 ст. 172 ПКУ, підлягає оподаткуванню за ставкою 5 відсотків, визначеною п. 167.2 ст. 167 ПКУ.
Дохід від продажу (обміну) об’єкта незавершеного будівництва оподатковується у порядку, визначеному ст. 172 ПКУ для об’єктів нерухомого майна.
Отже, оподаткування доходу від продажу житлового будинку здійснюється за нормами п. 172.1 ст. 172 ПКУ незалежно від того, що протягом звітного року відбувся продаж гаража.
Таким чином, у разі продажу платником податку з доходів фізичних осіб протягом звітного податкового року гаража та одного житлового будинку дохід, отриманий від продажу гаража, оподатковується згідно з п. 172.2 ст. 172 ПКУ за ставкою 5 відсотків, а оподаткування доходу, отриманого від продажу житлового будинку залежить від терміну перебування такого майна у власності платника податку.
Якщо житловий будинок перебуває у власності платника понад три роки, то дохід від продажу такого будинку не оподатковується, а якщо менше трьох років – то дохід від такого продажу оподатковується податком на доходи фізичних осіб за ставкою 5 відсотків.
Щодо термінів подання декларації про майновий стан і доходи
Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує, що податкову декларацію про майновий стан і доходи подають:
- фізичні особи – підприємці (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування) та фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність – до 01 травня року, наступного за звітним;
- громадяни, у яких виникає обов’язок щодо подання податкової декларації – до 01 травня року, наступного за звітним;
- фізичні особи – підприємці (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування), у разі припинення підприємницької діяльності – протягом 20 календарних днів місяця наступного за календарним місяцем, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням.
- резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, – не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду.
- фізичні особи, у яких є право на податкову знижку, – до 31 грудня (включно) наступного за звітним податкового року.
Декларація подається платником за місцем своєї податкової адреси особисто або уповноваженою на це особою; поштою або засобами електронного зв’язку.
Звертаємо увагу платників податків – фізичних осіб, що з 01.01.2024 введена в дію нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи, у зв’язку із набранням чинності наказу Міністерства фінансів України від 28 серпня 2023 року № 467 «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованого в Мінюсті 18 жовтня 2023 року за № 1817/40873.
Порядок та терміни реєстрації ПРРО
Головне управління ДПС у Рівненській області нагадує, що для реєстрації програмного реєстратора розрахункових операцій суб’єкт господарювання має сформувати в електронному вигляді Заяву про реєстрацію програмних реєстраторів розрахункових операцій за ф. №1-ПРРО (J/F 1316604), яка подається за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків.
У реєстраційній заяві за ф. №1-ПРРО зазначається локальний номер ПРРО, присвоєний такому ПРРО суб’єктом господарювання. Локальний номер ПРРО становить числовий номер, він є унікальним серед номерів, що присвоюються суб’єктом господарювання у довільному порядку ПРРО для його реєстрації та застосування у відповідній господарській одиниці.
Локальний номер ПРРО зберігається за ПРРО до дати скасування реєстрації ПРРО.
Фіскальним сервером здійснюється автоматизована обробка реєстраційної заяви за ф. №1-ПРРО, за результатами якої ПРРО реєструється, або формується відмова в реєстрації ПРРО.
Про результати обробки реєстраційної заяви за ф. № 1-ПРРО, суб’єкту господарювання надається або направляється інформація засобами Електронного кабінету або засобами телекомунікацій:
- у день отримання реєстраційної заяви за ф. № 1-ПРРО, якщо реєстраційна заява за ф. №1-ПРРО, надійшла не пізніше 16.00 робочого (операційного) дня;
- не пізніше наступного робочого дня, якщо реєстраційна заява за ф. № 1-ПРРО надійшла після 16.00 робочого (операційного) дня.
Суб’єкту господарювання направляється інформація про реєстрацію ПРРО у другій квитанції, із зазначенням присвоєного під час реєстрації фіскального номера ПРРО. Датою реєстрації ПРРО є дата формування фіскального номера ПРРО.
На території Дубенського району до місцевих бюджетів сплачено 166,6 млн гривень податкових платежів
За підсумками січня-лютого 2024 року на території Дубенського району до місцевих бюджетів сплачено 166,6 млн гривень податкових платежів.
Найбільш поширеними джерелами надходжень до місцевих бюджетів є такі податки, як податок на доходи фізичних осіб, якого надійшло протягом двох місяців 97,7 млн гривень. Крім того, суб’єкти господарювання, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, сплатили до місцевих бюджетів 42 млн гривень єдиного податку
Також вагомим джерелом наповнення бюджету стали майнові податки яких надійшло понад 20,2 млн гривень, плюс 5,6 млн гривень до аналогічного періоду минулого року. Якщо в розрізі кожного з податків, то земельного податку та орендної плати надійшло 15,5 млн гривень, податку на нерухомість надійшло 5 млн гривень та 119 тис гривень транспортного податку.
Звертаємо увагу фізичних осіб на тому, що сплачені ними майнові податки зараховуються винятково до бюджету громади, на території якої знаходиться об’єкт оподаткування.
Громадянам, які володіють нерухомістю та земельними ділянками саме зараз варто провести звірку щодо належних їм об’єктів і нарахованих податкових платежів.
Оскільки чимало власників землі та нерухомості у минулі роки допустили податковий борг із майнових податків, пропонуємо громадянам відвідати Центр обслуговування платників за місцем своєї податкової адреси і перевірити наявність заборгованості перед місцевим бюджетом.
Також можна використовувати новий мобільний застосунок «Моя податкова», за допомогою якого можливо в режимі реального часу дізнатися про наявність чи відсутність податкового боргу, отримати повідомлення про нарахування земельного податку, мінімального податкового зобов’язання та сплатити податки до бюджету.
Нарахування ЄВ працівнику, який надав копію довідки про встановлення групи інвалідності
Головне управління ДПС у Рівненській області інформує, що відповідно до ст. 8 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – ЄВ) для платників, зазначених у ст. 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 22 відс. бази нарахування ЄВ.
Згідно з п.п. 6 п. 2 розд. ІІІ Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 21.12.2020 № 790) (далі – Інструкція № 449), для платників ЄВ, визначених у п. 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464 (роботодавців) якщо база нарахування ЄВ не перевищує розміру мінімальної заробітної плати для кожної застрахованої особи, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума ЄВ розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та встановленої ставки ЄВ за умови перебування у трудових відносинах (несення військової служби) повний календарний місяць або відпрацювання всіх робочих днів звітного місяця, які передбачені правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності згідно із законодавством.
Абзацом восьмим п. 5 розд. ІІІ Інструкції № 449 визначено, що нарахування роботодавцями – підприємствами, установами і організаціями, фізичними особами – підприємцями, у тому числі тими, які обрали спрощену систему оподаткування, в яких працюють особи з інвалідністю, ЄВ у розмірі 8,41 відс. здійснюється з дати встановлення групи інвалідності, але не раніше одержання завіреної копії довідки до акта огляду в медико-соціальній експертній комісії (далі – МСЕК), та закінчується датою припинення інвалідності.
Отже, якщо працівник надав копію довідки МСЕК про встановлення групи інвалідності не з першого робочого дня місяця, то вимога щодо нарахування ЄВ виходячи із розміру мінімальної заробітної плати не застосовується.
Роботодавець нараховує ЄВ на фактично нарахований дохід:
до дати одержання копії довідки МСЕК – у розмірі 22 відсотка;
з дати одержання копії довідки МСЕК – у розмірі 8,41 відсотка.
Оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів
Головне управління ДПС у Рівненській області, звертає увагу, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, доходи у вигляді виграшів, призів, які оподатковуються відповідно до норм п. 170.6 ст. 170 ПКУ.
Податковим агентом платника податку під час нарахування (виплати, надання) на його користь доходу у вигляді виграшів (призів) у лотерею чи в інші розіграші, у букмекерському парі, у парі тоталізатора, призів та виграшів у грошовій формі, одержаних за перемогу та/або участь в аматорських спортивних змаганнях, у тому числі у більярдному спорті, є особа, яка здійснює таке нарахування (виплату) (п.п 170.6.1 п. 170.6. ст. 170 ПКУ).
Податковим агентом - оператором лотереї у строки, визначені ПКУ для місячного податкового періоду, до бюджету сплачується (перераховується) загальна сума податку, нарахованого за ставкою 18 %, із загальної суми виграшів (призів), виплачених за податковий (звітний) місяць гравцям у лотерею.
Податкові агенти - оператори лотереї у податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Розрахунок), подання якого передбачено п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 ПКУ, відображають загальну суму нарахованих (виплачених) у звітному податковому періоді доходів у вигляді виграшів (призів) та загальну суму утриманого з них податку. При цьому у Розрахунку не зазначається інформація про суми окремого виграшу, суми нарахованого на нього податку, а також відомості про фізичну особу - платника податку, яка одержала дохід у вигляді виграшу (призу).
Оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому ПКУ для доходів і підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою – 18 відсотків і військовим збором за ставкою – 1,5 відсотки.
Про нарахування єдиного внеску за себе для ФОП на загальній системі оподаткування
Головне управління ДПС у Рівненській області повідомляє, що відповідно до п. 4 частини першої ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464), платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) є фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування (крім електронних резидентів (е-резидентів).
Законом України від 13 травня 2020 року № 592-IX «Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо усунення дискримінації за колом платників» (далі – Закон № 592), який набрав чинності 01.01.2021, внесено зміни до Закону № 2464, зокрема, п. 2 частини першої ст.7 Закону № 2464 викладений в новій редакції.
Так, згідно з п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 (в редакції Закону № 592) для платників, зазначених, зокрема, у п. 4 (крім фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування (крім електронних резидентів (е-резидентів)) частини першої ст. 4 Закону № 2464, єдиний внесок нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).
У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої Законом № 2464. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.